VV Keer > Clubinfo

Clubinfo

Na de Tweede Wereldoorlog is de R.K.V.V. Keer opgericht. Op 8 juni 1946 werd door het bestuur een “Aanvrage om toelating tot den NVB Onderafdeling Limburg” ingediend. De eerste jaren waren moeilijk. Er was geen geld en het was moeilijk om aan ballen, voetbalschoenen enz. te komen. In de beginjaren werd ook geregeld van speelveld gewisseld. Voor het seizoen 1967–1968 verhuisde de club naar het huidige sportcomplex aan de Bemelerweg. In het seizoen 1952-1953 werd het eerste kampioenschap behaald. Het eerste elftal werd kampioen en promoveerde naar de 1e klasse van de afd. Limburg. Men moest maar liefst achttien jaar wachten voordat Keer een klasse hoger ging voetballen. In het seizoen 1970/1971 promoveerde Keer naar de 4e klasse van de KNVB. Dit gebeurde, na een bloedstollende uitwedstrijd tegen Oranje Boys, die met 4-2 voor maar liefst circa 500 toeschouwers werd gewonnen. Het absolute sportieve hoogtepunt was het seizoen 1984/1985. In dat seizoen werd het eerste elftal op Pinksterzaterdag kampioen, na een beslissingswedstrijd in Eys, tegen Vijlen. Uitslag 1-0. Liefst 2500 toeschouwers omzoomden het veld en Keer promoveerde voor de eerste keer naar de 3e klasse van de KNVB, de hoogste klasse waarin men ooit heeft gespeeld. En of dit nog niet genoeg was werden in dat seizoen ook nog eens het vijfde- en het dameselftal kampioen. Het seizoen 1984-1985 is dan ook ongetwijfeld het beste seizoen dat de v.v. Keer op sportief gebied ooit heeft beleefd. De jaren daarna volgden degradaties en promoties. Momenteel (seizoen 2012-2013) speelt de club in de 6e klasse A van de KNVB en is nog steeds een springlevende vereniging.

In het seizoen 1965-1966 werd de jeugdafdeling opgericht en met een B- en een A elftal

werd aan de competitie deelgenomen. In de jaren zeventig en begin jaren tachtig van de vorige eeuw groeide de jeugdafdeling stormachtig. Dat was vooral te danken aan de vele nieuwbouw die in het dorp plaatsvond. Door de enorme toename van het aantal jeugdleden was er in het seizoen 1975-1976 een ledenstop voor verschillende jeugdcategorieën. Dat gold ook in de jaren 1979-1981. Het seizoen 1986-1987 was het sportieve hoogtepunt van de jeugdafdeling. Zowel het A-1, B-1 en C-1 elftal werd kampioen. Op het hoogtepunt werd met maar liefst 12 jeugdelftallen aan de competitie deelgenomen.

De dames bleven natuurlijk niet achter. In 1983 werd er binnen de V.V. Keer officieel een dameselftal opgericht. In het seizoen 1983-1984 werd voor het eerst aan de competitie deelgenomen. Dat de dames de voetbalsport fanatiek beoefende, bleek uit het feit dat men na het eerste seizoen maar liefst twee keer (1984-1985 en 1985-1986) achter elkaar kampioen werd.

Ook de “oudjes” konden hun energie bij de V.V. Keer kwijt. In 1985 werd een veteranen elftal opgericht, dat zaterdag actief was op de velden en in de kantine. In 2009 kwam helaas een einde aan het veteranenvoetbal binnen de club. In het seizoen 2011-2012 is weer gestart met een veteranenelftal.

Buiten het sportieve gedeelte is de gezelligheid een heel belangrijk onderdeel van club. Zo heeft de vereniging sinds 1981 een eigen “carnavalsvereniging”. Sinds 1981 brengt Sinterklaas elk jaar een bezoek aan de vereniging. Sinds 1973 heeft de jeugd elk jaar een kampweekend. Sinds 1983 wordt door voetbalclub elk jaar het Volksfeest georganiseerd, een feest van de hele Keerder gemeenschap.

De Historische Kring Cadier en Keer heeft inmiddels de geschiedenis van het Keerder voetbal in kaart gebracht. In de volgende te verschijnen Keerder Kronieken wordt het Keerder voetbal vóór en na de Tweede Wereldoorlog uitgebreid beschreven. Daarna (eind 2013) wordt de uitgebreide geschiedenis van de club op deze website gepubliceerd.